Про прозорість бюджетної політики перший заступник міського голови Володимир Пінчук

Якісне урядування — це насамперед реальна публічна підзвітність та підконтрольність діяльності органів місцевого самоврядування інтересам мешканців територіальних громад. Однак, незважаючи на чинне бюджетне законодавство, на сьогодні є недостатніми можливості для реалізації права громадськості на інформацію про бюджет і врахування точки зору громадськості під час прийняття рішень щодо використання бюджетних коштів. Як наслідок, мешканці громади не знають, на що йдуть сплачені ними податки і в кінцевому результаті громадяни не можуть оцінити якість та вартість суспільних послуг, що надаються за бюджетні кошти, а також закуплених за кошти бюджету товарів та робіт. Така думка експертів. Ми ж вирішили дізнатись, наскільки формування місцевого бюджету Городнянської громади є доступним і зрозумілим для її мешканців і наскільки активно вони беруть участь у визначенні пріоритетних напрямків розподілу й витрачання бюджетних коштів Городнянською міською радою.

Отож, на останній сесії Городнянської міської ради, яка відбулась 23 грудня, було затверджено бюджет громади на 2022 рік. Чи відповідає він пріоритетному завданню — покрити витрати на виплату заробітної плати працівникам бюджетної сфери та енергоносії для бюджетних організацій та установ, розповів перший заступник міського голови Володимир ПІНЧУК:

—Бюджету 2022 року з урахуванням всіх прогнозованих наджоджень, в принципі, мав виглядати збалансованим щодо забезпечення захищених статей. У порівнянні з бюджетом минулого року прогнозовані власні доходи цьогорічного бюджету Городнянської міської ради дещо збільшились. Якщо в минулому році вони становили 98 мільйонів, то на 2022 рік, за попередніми підрахунками, становитимуть 106 мільйонів. Тобто, в цифрах власні надходження бюджету збільшаться на близько 10 відсотків. Але зміна тарифів на оплату енергоносіїв і необхідність компенсації для населення з міського бюджету в частині не збільшення їх вартості на опалення на опалювальний сезон 2021-2022 років постали новими ризиками в стабільності роботи. Якщо у нас були реальні проблеми по освітній субвенції в 2021 році (не вистачало близько восьми мільйонів), то на 2022 рік її достатньо для того, щоб забезпечити виплату заробітної плати педагогічним працівникам. Однак основним ризиком на 2022 рік постали енергоносії. На те, щоб забезпечити для населення тариф на рівні минулого року, міській раді потрібно виділити зі свого бюджету близько шести мільйонів гривень. Меморандумом передбачається, що дефіцит на погашення різниці «гаситиметься» у пропорції 80 відсотків з державного бюджету і 20 відсотків — з місцевого. Але, як показав початок опалювального сезону, за період жовтень-грудень 2021 року необхідна сума погашення різниці склала більше двох мільйонів гривень, а з державного бюджету нам було виділено всього 930 тисяч гривень. Тобто, умови меморандуму державою виконуються не в повному обсязі, тому додаткове навантаження лягає на громаду.

Володимир Миколайович зазначив, що новими ризиками також для бюджету громади стало фінансування ФАПів. Адже Національна служба здоров’я «не бачить» системи ФАПів, тому вони стовідсотково фінансуються з міського бюджету. А на сьогодні вже є інформація про збільшення заробітної плати для медичних працівників, що ляже додатковим навантаженням на бюджет громади.

—Нам постійно доводиться працювати в форматі ризиків від нововведень держави, — зазначив він. — Адже найбільші витрати приходяться на системи медицини та освіти. На мою думку, забезпечення якісне функціонування цих галузей повинно бути пріоритетом держави, а не місцевих бюджетів. Бо на рівні громади це зробити неможливо. І, враховуючи моменти постійного недофінансування з державного бюджету, нам дуже важко говорити про стовідсоткову збалансованість місцевого бюджету.

Отож, говорити про якусь стабільність і чітку прогнозованість місцевого бюджету поки не доводиться. Не менш, його треба правильно збалансувати і розподілити на всі необхідні витрати, пов’язані з життєдіяльністю громади. Як це робиться і наскільки ця процедура є прозорою та зрозумілою для громадян?

—Формується бюджет на запити головних розпорядників, — пояснив перший заступник міського голови. — Головні розпорядники у нас це відділ культури, відділ освіти, Городнянська міська рада, відділ житлово-комунального господарства і фінансовий відділ. Вони формують бюджетні запити на наступний рік в плані виплати заробітної плати, оплати енергоносіїв, поточних ремонтів, придбання обладнання тощо — всього того, щоб конкретна установа могла працювати стабільно протягом року і надавати послуги населенню. Ці запити фінансовий орган акумулює і формує бюджет на наступний рік, виходячи з наявних ресурсів. Звичайно, ми розуміємо, що в громаді проблем дуже багато. І забезпечети вирішення їх усіх одночасно неможливо. Тому в першу чергу для фінансування вибираються найболючіші й найнагальніші. Перед тим, як обговорюватись на сесії міської ради, проєкт рішення щодо бюджету обговорюється на профільній комісії міської ради. Бюджетна комісія ще більш детально пропрацьовує це все, надає виконавчому комітету удосконалений варіант, і лише потім бюджетне питання виноситься на сесію міської ради для обговорення й затвердження бюджету депутатами.

З проєктом рішення будь-хто з гормадян може ознайомитись на сайті міської ради. І побачити, куди і який обсяг ресурсів планується розподілити.

—Якщо пропозиції розпорядників не оприлюднюються, вони є внутрішньою інформацією, то проєкт рішення щодо бюджету доступний кожному для ознайомлення й обговорення, — каже Володимир Пінчук. — Однак по кожному розпоряднику формуються бюджетні програми, в яких прописується, наприклад, які заходи планує проводити культура й скільки для цього потрібно коштів, куди плануєтся направити кошти в медичній галузі, галузі благоустрою тощо. Ці програми приймаються на кілька років. І вони теж оприлюднюються на сайті міської ради.

Якихось окремих громадських слухань чи обговорень з приводу формування бюджету громади не проводиться. Її жителі звертаються із заявами у міську раду з питаннями ремонтних робіт, з питань благоустрою тощо. Всі ці прохання й пропозиції вивчаються, обговорюються й враховуються при можливості при формуванні пропозицій до бюджету. Є також бюджет участі, для якого виділяється певний ресурс з міського бюджету для того, щоб кожен бажаючий житель громади міг внести пропозицію щодо власного проєкту, брати участь у відповідному конкурсі, відстояти свою ідею і отримати фінансову підтримку для втілення її в життя. Вся ця інформація — про умови конкурсу та терміни його проведення також подається на сайті міської ради. Втім, особливою активністю в планах участі в формуванні бюджету городнянці не відзначаються.

—У обговоренні й формуванні бюджету береть участь переважно депутати міської ради,— розповів Володимир Миколайович. — Але вони спілкуються зі своїми виборцями, як іза них голосували. На основі цього спілкування й пропозицій від населення депутати можуть пропонувати вносити зміни до проєкту бюджету. Мабуть, людям так простіше — адже коли організовуються громадські слухання ну, наприклад, для обговорення якихось регуляторних актів — як то щодо місцевих податків і зборів, то об’єктивно активність населення майже нульова. Ніхто не пропонує збільшення або зменшення встановлених сум. Зворотнього діалогу й великої кількості конструктивних пропозицій нема. Можливо, це пов’язане з тим, що всі чудово розуміють, наскільки обмежені можливості місцевого бюджету. Адже про це постійно розповідається й на сторінках місцевої газети в рубриці «Сторінка громади». Тому якщо людина знає, що 90 відсотків бюджету йде на заробітну плату й енергоносії, то на решту десять ще треба відремонтувати шкільні автобуси, підремонтувати заклади освіти та культури, десь «підлатати» шматочок дороги тощо, вона не поспішає з внесенням пропозицій, які є, може, й дуже суперовими, але не першими питаннями забезпечення життєдіяльності громади. Між тим у Коропській громаді, наприклад, під час збору пропозицій від громадян до бюджету на 2022 рік надійшло 70 пропозицій від 51 громадянина: 50 — у письмовій формі, 20 — в електронній. Сума коштів на реалізацію частини пропозицій склала 3 млн 900 тис. грн. У Городнянську міську раду теж надходять пропозиції від громадян — напрклад, щодо капітального ремонту доріг. Але, щоб забезпечити їх втілення в життя, не вистачить і п’яти бюджетів міської ради. Бюджет же кожної громади різний. У Дніпрі, наприклад, цьогоріч на прикрашання міста до новорічних свят витратили 62 мільйона гривень. Це більша половина нашого річного бюджету. Тож, розподіляючи бюджет, ми виходимо з реальної ситуації і реальних наших можливостей.

Щодо прозорості бюджетних питань, у міській раді вважають, що тут нема ніяких таємниць і кожен бажаючий може ознайомитись із тим, куди саме і які бюджетні суми були витрачені. Так, будь-хто з громадян може зайти на Єдиний веб-портал використання публічних коштів Є-дата. Це офіційний державний інформаційний ресурс, на якому оприлюднюється інформація про публічні кошти країни. Уся інформація представлена у форматі відкритих даних. Достатньо ввести код міської ради — і отримаєш вичерпну інформацію про використання бюджетних коштів.

Як повідомив Володимир Пінчук, громадяни також мають змогу відвідувати засідання профільних комісій та сесій міської ради, висловлювати свої пропозиції. Але для цього треба виконати певні умови — попередньо проінформувати про свій намір бути присутнім і не втручатись, не заважати роботі комісії чи сесії. Мабуть, таких бажаючих якщо й знаходяться, то одиниці. І навряд чи вони зможуть в повному обсязі проінформувати громаду, що стало передумовою затвердження структури видатків, чому були відхилені ті чи інші ініціативи активістів, місцевих депутатів. Тож, вочевидь, справа не стільки в тому, що міська рада недопрацьовує в плані прозорості бюджетного процесу, а скоріш у тому, що жителі громади проявляють неабияку пасивність і не використовують можливості участі громадськості у прийнятті рішень щодо бюджету.

Газета “Новини Городнянщини”