Друге засідання Робочої групи з робробки стратегії розвитку Городнянської ОТГ

Городня  8 листопада зустрічала експертів проекту «Підтримка реформи місцевого самоврядування – впровадження партисипативної моделі стратегічного планування в громадах Північної, Центральної і Західної України» Tomasz Czubara (Польща, Фундація розвитку місцевої демократії – FRDL) та Mykola Sylenko (Україна, Сіверський інститут). Вони проводили треніг із партисипативного стратегування для робочої групи громади, яка працює над стратегією її розвитку. Моніторинг здійснює Чернігівський центр розвитку місцевого самоврядування програми U-LEAD з Європою. В засіданні взяв участь волонтер Корпусу миру США Juan Hernandez.
Прикладом партисипації стала гміна з чудернацькою назвою Злочинець. Бурмістр Krzysztof Zacharzewski, який переміг там не виборах, не мав більшості в раді. На першій же сесії він запевнив депутатів – бачить їх не як представників політичних сил, а мешканців громади, які делегували їм право представляти свої інтереси. Саме заради них й працюватиме. Після такого вступу опозиційні настрої зникли. Далі більше – на сайті гміни запровадили кілька нових і, як згодом з`ясувалося, популярних можливостей, а саме: уряд (виконком) почав розміщувати всі укладені договори на закупки товар та послуг, інформацію про бюджет та його виконання в цілому; кожен мешканець громади може поставити питання голові (контактна інформація надається обов`язково) та отримати відповідь; окрема форма на сайту ради призначена для виявлення поточних проблем – тобто якщо хтось щось помітив – будь ласка, можна написати, а комунальні служби прозвітуються що вони зробили; територія громади оснащена камерами відео-спостереження, а загальне «вікно» є нас сайті ради – можна бачити все (або майже все). Та не Інтернетом єдиним. В січні кожна оселя почала отримувати буклет із короткою інформаціє про основний кошторис гміни. З`явився громадський бюджет (партисипативний) – невеликі проекти за бюджетні кошти, зміст яких та необхідність реалізації визначають мешканці громади за допомогою голосування. Було засновано регулярне безкоштовне друковане періодичне видання – воно не містить жодної політики, лише події місцевого життя. Крім формальних зустрічей бурмістр запровадив неформальні – якщо хтось би захотів зустрітися особисто в позаробочий час, бо бажаючі знають: двічі на тиждень мер бігає на стадіоні у визначені години, тож можна скласти йому спортивну компанію, а заодно – поспілкуватися. Це все дало позитивний ефект для розвитку гміни, адже створило атмосферу довіри між владою та громадянами. 
Інші приклади стосувалися делегування органами місцевого самоврядування своїх функцій громадським організаціям та підприємствам. Наголошувалося – законодавство і Польщі, і України визначає що вони мають роботи (функції) місцева виборна влада, але далеко не завжди – форми. На практиці дуже часто виявляється, що краще, аби, скажімо, соціальною опікую щодо людей старшого віку або молоді займалася визначена на конкурсних засадах громадська організація, ніж виконком ради. Так само він не зобов`язаний безпосередньо організовувати те чи інше громадське свято – можна доручити відповідальній юридичній особі (звичайно, проконтролювавши результат). Або ж, навіть передати дитячо-юнацьку спортивну школу комунальної форми власності до управління громадські організації – так зробили в Зеленодільській громаді Апостолівського району Дніпропетрвоської області. Тобто партисимація, участь мешканців громади в її житті, управлінні, в тому числі – плануванні – це вже не лише історії успіхів нашої західної сусідки, але й реалії життя об`єднаннях територіальних громад.