ПОДАТКОВА СЛУЖБА ІНФОРМУЄ
Про особливості справляння екологічного податку в 2022 році |
Головне управління ДПС у Чернігівській області звертає увагу, що нормами Закону України від 30 листопада 2021 року № 1914-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень», який набрав чинності з 01 січня поточного року, внесено зміни, зокрема, до ст. 243, 245 – 248 Податкового кодексу України (далі – ПКУ).
Так, збільшено ставки екологічного податку, які застосовуються при обчисленні податкових зобов’язань з екологічного податку за результатами господарської діяльності у 2022 році, а саме:
– ставка податку за викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин стаціонарними джерелами забруднення збільшилися на 5 відсотків (п. 243.1 – 243.3 ст. 243 ПКУ);
– ставка податку за викиди в атмосферне повітря двоокису вуглецю становить 30 гривень за тонну (п. 243.4 ст. 243 ПКУ);
– ставка податку за скиди забруднюючих речовин у водні об’єкти збільшилася на 800 відсотків (п. 245.1 – 245.2 ст. 245 ПКУ). Однак п. 37 підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ передбачено поетапне збільшення ставок, а саме за податковими зобов’язаннями з екологічного податку, які виникли:
– з 1 січня 2022 року до 31 грудня 2022 року включно, ставки податку становлять 30% ставок, передбачених п. 245.1 і 245.2 ПКУ;
– з 1 січня 2023 року до 31 грудня 2023 року включно, ставки податку становлять 60% ставок, передбачених п. 245.1 і 245.2 ПКУ;
– з 1 січня 2024 року до 31 грудня 2024 року включно, ставки податку становлять 90% ставок, передбачених п 245.1 і 245.2 ПКУ;
– з 1 січня 2025 року, ставки податку становлять 100% ставок, передбачених п. 245.1 і 245.2 ПКУ.
За скиди забруднюючих речовин, на які не встановлено гранично допустиму концентрацію або орієнтовно безпечний рівень впливу, застосовують ставки податку за найменшою величиною гранично допустимої концентрації, наведеної у п. 245.2 ПКУ (п. 245.3 ПКУ).
За скиди забруднюючих речовин у ставки та озера ставки податку, зазначені у п. 245.1 і 245.2 ПКУ, збільшують у 1,5 раза (п. 245.4 ПКУ).
– ставка податку за розміщення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи на об’єктах збільшилася на 10 відсотків (п. 246.1 – 246.2 ст. 246 ПКУ);
– ставка податку за утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені) становить 0,0133 гривні у розрахунку на 1 кВт-год виробленої електричної енергії (п. 247.1 ст. 247 ПКУ);
– ставка податку за тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками понад установлений особливими умовами ліцензії строк збільшилися на 5 відсотків (п. 248.1 ст. 248 ПКУ).
Порядок справляння екологічного податку у 2022 році не змінився та регламентується розділом VІІІ ПКУ. Для екологічного податку визначено базовий податковий (звітний) період, що дорівнює календарному кварталу.
Податкові декларації з екологічного податку складаються за формою, затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 17 серпня 2015 року № 715 та подаються протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) кварталу, до контролюючих органів. Податок сплачується протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку подання податкової звітності.
Крім того, Головне управління ДПС у Чернігівській області у зв’язку з прийняттям Верховною Радою України Закону України № 2120-IX від 15.03.2022 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану» в редакції Закону № 2142-IX від 24.03.2022 звертає увагу на наступне. Підпункт 69 підрозділу 10 розділу ХХ доповнено підпунктом 69.16 , яким визначено, що тимчасово, з 1 січня 2022 року по 31 грудня року, в якому припинено чи скасовано воєнний стан, введений Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, не нараховується та не сплачується екологічний податок платниками цього податку, зареєстрованими (взятими на облік) за місцем розміщення стаціонарних джерел забруднення, за утворення радіоактивних відходів та тимчасове зберігання радіоактивних відходів на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації.
Слід враховувати, що стаціонарне джерело забруднення – підприємство, цех, агрегат, установка або інший нерухомий об’єкт, що зберігає свої просторові координати протягом певного часу і здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферу та/або скиди забруднюючих речовин у водні об’єкти (п.п. 14.1.230 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).
Звертаємо увагу, що звільнення від нарахування та сплати екологічного податку, запроваджене підпунктами 69.16 пункт 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, застосовується виключно в межах територій, на яких ведуться (велися) бойові дії та територій тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України. Станом на 18.07.2022 такий перелік для цілей оподаткування не визначено.
Про особливості справляння рентної плати в 2022 році
Відповідно до п. 257.1 ст. 257 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) базовий податковий (звітний) період для рентної плати дорівнює календарному кварталу, а для рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин за видобування нафти, конденсату, природного газу, у тому числі газу, розчиненого у нафті (нафтового (попутного) газу), етану, пропану, бутану, рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України та рентної плати за транспортування нафти і нафтопродуктів магістральними нафтопроводами та нафтопродуктопроводами, транзитне транспортування трубопроводами аміаку територією України, дорівнює календарному місяцю.
Згідно з п. 257.3 ст. 257 ПКУ платник рентної плати до закінчення визначеного розділом II ПКУ граничного строку подання податкових декларацій за податковий (звітний) період, визначений ст. 257 ПКУ, подає до відповідного контролюючого органу за формою, встановленою у порядку, передбаченому ст. 46 ПКУ, податкову декларацію, яка містить відповідні додатки.
Пунктом 46.6 ст. 46 ПКУ визначено, що якщо в результаті зміни правил оподаткування змінюються форми податкової звітності, до визначення нових форм декларацій (розрахунків), які набирають чинності для складання звітності за податковий період, що настає за податковим періодом, у якому відбулося їх оприлюднення, є чинними форми декларацій (розрахунків), чинні до такого визначення.
Якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених ст. 102 ПКУ) платник податків самостійно (у тому числі за результатами електронної перевірки) виявляє помилки, що містяться у раніше поданій ним податковій декларації (крім обмежень, визначених ст. 50 ПКУ), він зобов’язаний надіслати уточнюючий розрахунок до такої податкової декларації за формою чинного на час подання уточнюючого розрахунку.
22 березня 2022 року набув чинності наказ Міністерства фінансів України від 15.02.2022 №79 «Про затвердження Змін до форми Податкової декларації з рентної плати» (далі – Наказ № 79), яким внесено зміни до форми Податкової декларації з рентної плати, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 17.08.2015 №719 (далі – Декларація).
Звертаємо увагу, що форма декларації із змінами, внесеними Наказом № 79 використовується для складання звітності:
– за квітень 2022 року та наступні звітні періоди, у тому числі і для самостійного виправлення помилок, допущених у податковій звітності за попередні звітні (податкові) періоди – платниками рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин за видобування нафти, конденсату, природного газу, у тому числі газу, розчиненого у нафті (нафтового (попутного) газу), етану, пропану, бутану, рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України та рентної плати за транспортування нафти і нафтопродуктів магістральними нафтопроводами та нафтопродуктопроводами, транзитне транспортування трубопроводами аміаку територією України;
– за ІІ квартал 2022 року та наступні звітні періоди, у тому числі і для самостійного виправлення помилок, допущених у податковій звітності за попередні звітні (податкові) періоди – платниками рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин (за винятком вуглеводної сировини), за користування надрами в цілях, не пов’язаних з видобуванням корисних копалин – за місцезнаходженням ділянки надр, за спеціальне використання води, за спеціальне використання лісових ресурсів.
Нагадуємо, що Законом України від 30.11.2021 р. №1914-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» внесено зміни, зокрема:
– до п. 253.5 ПКУ, відповідно до яких з 01.01.2022 збільшено ставки рентної плати за користування надрами в цілях, не пов’язаних з видобуванням корисних копалин ;
– до п. 254.4 ПКУ, відповідно до яких з 01.01.2022 збільшено ставки рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України.
– до п. 255.5 ПКУ, відповідно до яких з 01.01.2022 збільшено ставки рентної плати за спеціальне використання води;
– до п. 256.3 ПКУ, відповідно до яких з 01.01.2022 збільшено ставки рентної плати за використання лісових ресурсів.
Звертаємо увагу платників рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин, що під час обчислення розрахункової вартості відповідного виду товарної продукції гірничого підприємства – видобутої корисної копалини (мінеральної сировини) варто врахувати зміни п.252.16 ст.252 ПКУ. З 1 січня 2022 року коефіцієнт рентабельності гірничого підприємства (Крмпе) визначено у розмірі 0,20, крім випадків, коли більша величина такого коефіцієнта затверджена в техніко-економічних розрахунках матеріалів геолого-економічної оцінки запасів корисних копалин ділянки надр, затверджених центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр (десятковий дріб) при встановленні кондицій на мінеральну сировину об’єкта (ділянки) надр.
Відповідно до Закону України від 15.03.2022 № 2139-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо запровадження диференційованої рентної плати за видобування газу природного» змінено порядок оподаткування рентною платою за користування надрами для видобування газу природного.
Законом запроваджено механізм справляння рентної плати за видобування газу природного із застосуванням трьох ступенів ставок в залежності від фактичних цін, які відповідають розрахованій Мінекономіки щомісячній середній ринковій ціні у європейському сегменті ринку.
Щодо врахуванням норм Закону України від 26.05.2022 №2261-IX при справлянні рентної плати за користування надрами
Закон України від 12 травня 2022 року №2261-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей визначення рентної плати за користування надрами для видобування газу природного на період дії воєнного стану» (далі – Закон) офіційно опублікований в газеті «Голос України» від 26 травня 2022 року № 111 (7861) та набрав чинності з 27 травня 2022 року.
Законом пункт 69 підрозділу 10 Перехідних положень Податкового кодексу України (далі – Кодекс) доповнено новим підпунктом 69.30, яким запроваджується спеціальний механізм справляння рентної плати за користування надрами для видобування газу природного (далі – Рента) за видобуті обсяги газу природного, крім обсягів газу, що розміщені надрокористувачем у підземному сховищі.
Платникам Ренти за обсяги газу, крім обсягів газу, призначеного для виконання спеціальних обов’язків щодо формування ресурсу газу для побутових споживачів та виробників теплової енергії, тимчасово з 1 квітня 2022 року до останнього дня (включно) місяця, в якому буде припинено або скасовано воєнний стан на території України, надано право не сплачувати податкові зобов’язання з Ренти за обсяги газу видобутого та закачаного до підземних сховищ у звітному періоді.
У період починаючи з 1 квітня 2022 року до останнього дня (включно) третього календарного місяця після припинення або скасування воєнного стану в Україні платники рентної плати зобов’язані вести в кожному окремому податковому (звітному) періоді окремий облік обсягів видобутого та реалізованого газу природного, а також сум нарахованих та не сплачених податкових зобов’язань за обсяг видобутого газу природного в таких податкових (звітних) періодах.
З метою підтвердження обсягів закачаного газу платники зобов’язані подавати не пізніше граничного строку подання податкової декларації з рентної плати за відповідний податковий (звітний) період копії актів про рух природного газу в газосховищах учасника ринку природного газу та Оператора газосховищ України за звітний період, центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України “Про електронні документи та електронний документообіг” та “Про електронні довірчі послуги” (абзац сьомий підпункту 69.30 пункту 69 підрозділу 10 Перехідних положень Кодексу).
Нараховані та не сплачені податкові зобов’язання за обсяги закачаного газу природного у відповідному податковому (звітному) періоді, що припадають на період, зазначений у цьому абзаці, не вважаються податковим боргом та підлягають сплаті відповідно до положень підпункту 69.30 пункту 69 підрозділу 10 Перехідних положень Кодексу.
Пресслужба Головного управління ДПС у Чернігівській області